De excursie van volgende week vrijdag gaat naar het congres Media4Me in het Museum voor Communicatie in Den Haag. We worden daar om 13.30 uur verwacht voor een lezing over Digital Storytelling. Na deze lezing stromen we in het reguliere programma. Onze naambadges liggen klaar bij aankomst. We gaan er vanuit dat iedereen meegaat. Kun je echt niet, meld je dan ruim van te voren af bij Patricia Roos.
Dank aan Elsbeth Dekker, Esther Hammelburg en Jelke Nijboer voor de verslaglegging van de workshops 's ochtends! Dankzij jullie kunnen we het congres kosteloos bezoeken!
Ik vond het Media4Me congres zeer interessant. Als eerste de lezing over Digital Storytelling. Een mooie manier om (met name) jongeren over de hele wereld een stem te geven. Vervolgens heb ik een aantal korte presentaties bijgewoond rondom het thema 'schools'. Wat mij hierin met name opviel was dat het produceren en gebruikmaken van media geen doel op zich is maar een krachtig instrument om verschillende competenties (zoals samenwerken en mediageletterdheid) te ontwikkelen en jongeren mogelijkheden te geven zich te uiten.
Dit congres heeft voor mij veel zaken rond mediawijsheid in een nieuw perspectief gezet en ik had dit zeker niet willen missen. Patricia, heel erg bedankt dat je ervoor gezorgt hebt dat we naar dit congres toe konden en Jelke, Elsbeth en Esther bedankt voor het verslagleggen!
Het was zeker de moeite waard, het congres Media4Me. Ik vond de opzet van de ronde tafel bijeenkomsten ook heel leuk gedaan, echt een mooie manier van kennisdelen.
Veel interessante projecten gezien zoals de fietsbios als vorm van sociale cohesie in de Haagse wijk Transvaal, de radiouitzending via internet van migrantengroepen in Griekenland, de initiatieven van Cybersoek in de Indische buurt in Amsterdam, het project wereldjournalisten en de interactieve verhalen uit Brussel over de immigratie van Marokkanen in Belgie.
Het congres Media4Me was voor mij een echte eyeopener; de toch wat theoretische discussies de we de afgelopen weken in het klaslokaal hebben gevoerd kregen een vaste vorm. De projecten die hier door zeer betrokken en deskundige mensen werden gepresenteerd lieten mij zien dat medialiteracy echt noodzaak is en geen luxe-artikel zoals ik eerst dacht. Ook het verband tussen burgerschap, democratie en mediawijsheid is voor mij een stuk duidelijker geworden. Het NOS project headlines waarin discussie aangegaan wordt met de jeugd is daar voor mij een heel mooi voorbeeld van.
Bedankt voor het organiseren Patricia, en Jelke, Esther en Elsbeth voor de verslaglegging!